Saturday, May 15, 2010

Jomla merenung sejenak...

> Sebelum kita dilahirkan dua tanggungjawab yang kita ditanya oleh Allah dan kita genggam dengan kedua belah tangan kita. pertama: untuk jadi khalifah, Kedua: untuk jd hamba Allah. Siapa yang lahir kat dunia ni semuanya adalah orang2 yang dah berjanji dengan Allah untuk tanggung 2 amanah ini.

> Umur kita 1-10 tahun , kita masih xdapat berfikir dengan baik.proses hala tuju peningkatan kematangan bergantung kpd biah sekeliling..Tetapi bagi sesiapa yang diajar hidup susah dari kecil, pemikiran nya cepat matang

> Umur 11-15 tahun, mula memahami erti kehidupan.Itupun memerlukan pemikiran yang kritikal, jika tidak apa yang berlaku hanya dibiar berlalu.

> 16 tahun ke atas, Mulai saat ini pemikiran perlu diperbaiki..Cuba kita ingat balik apa yang pernah kita genggam semasa kita dalam kandungan ibu..apakah kita sedang berusaha menunaikan amanah tersebut atau kita sudah LUPA??

> wAKTu inilah, nafu mula bermarajalela dlm diri..CINTA WANITA..CINTA PANGKAT..GILA WANG..GILA HIBURAN..HIDUP UNTUK ENJOY!!

> Di mana kita letak ALLAH??? Tuhan yang mengizinkan kita lahir ke dunia ini.
Kenapa kita TAK CINTA ALLAH sepertimana kita CINTA WANITA?? sedangkan ALLAH dan wanita darjatnya sgt berbeza dan saaaaaangat jauh. ALLAH yang mencipta wanita, tapi wanita yang dicinta..ADILKAH KITA SELAKU ORANG YANG MAMPU BERFIKIR bertindak seperti ini??

> Allah cipta kita dan dihantar ke dunia,mesti ada sebab dan tujuan..DIA juaga tahu kesusahan2 yang bakal kita akan tempuhi..Tapi Maha Kasih Sayang Allah, Dia tidak lempat kita ke bumi tanpa penunjuk jalan..AL-QURAN PENYELESAI SEGALA MASALAH..Tapi..adakah kita menggunakannya sebaiknya???

> AL-QURAN...Ohh AL-QURAN...kau disanjung..kau dijaga..kau disimpan..kau diletak sehingga tiada tangan yang mampu mencapai..Tapi sayang, isinya tiada siapa ambil peduli..bacaannya yang penuh hukum hakam tiada siapa mengangkatnya sebagai syarat lesen untuk terus hidup di atas muka bumi ini..Kenapa lesen memandu diangkat sehingga berduyun2 manusia bersesak2 untuk mendapatkan lesen,bimbang disaman di dalam perjalanAN di Dunia? Tetapi lesen hendak ke akhirat, tiada siapa endah sehinggakan ada sebahagiannya tidak mahu ambil tahu tentang hukum dalam bacaan isi Al-quran..tIDAK BIMBANGkah jika disaman sebelum sempat lagi sampai ke titian SIRAT??
Dimanakah keadilan kita menjalani hidup ini???

>> Sedar atau tidak saudara seagamaku...kadang2 kita berentak di atas muka bumi ini tanpa kita sedar lantai yang kita sedang pijak sekarang hanya pinjaman..Kembalilah semula mengingati AMANAH yang pernah kita BERJANJI untuk dilaksanakan sepanjang peluang yang Allah berikan untuk kita hidup di bumi pinjaman sementara ini..

>> Bertaubatlah..kembalilah kepada jalan2 yang menuju kepada PENCINTA,TUHAN RABBUL JALIL.Rendahkan diri, kuburkan kesombongan, sesungguhnya kita hamba yang sentiasa lalai n leka..

>>> RABBI, REDHAMU PUNCAK ASPIRASI..

No comments:

Post a Comment