Friday, May 28, 2010

Kalau xnak ikut, boleh..tapi dgn syarat...

بسم الله الرحمن الرحيم
أللهم اهدنا فإننا لا نعلم
أللهم اههدنا الصراط المستقيم صراط الذين أنعمت عليهم من النبيين والصديقين والشهداء والصالحين وحسن أولئك رفيقا

Kali ini saya nak mengajak adik2,kakak2,ibu2,bapak2,saudara saudari makhluk ciptaan allah sama2 kita check balik diri kita..di mana kita, kenapa kita di sini, apa kita dah buat dan macam2 persoalan boleh ditimbulkan..

Apabila kita lihat sekarang, apa yang kebanyakan masyarakat suka lakukan..xkiralah samada sebagai amalan harian atau stail individu atau hobi seharian, kebanyakannya adalah amalan yang mengikut kehendak atau kemahuan atau keinginan untuk keselesaan dunia semata...

contoh:

1. Pakaian - pakaian seksi, menarik perhatian, xmenutup aurat dengan sempurna, menyerupai kaum lain, meniru budaya2 barat

2. Hobi - melepak, merempit,dating

Saya tidak maksudkan semua amalan ini salah, walaupun ada yang jelas melangar perintah Allah terutamanya bab menutup aurat.

Kadang-kadang saya terfikir, kenapa manusia yang diciptakan Allah, diberi pulak bermacam-macam nikmat free lagi terutamanya anggota badan, tapi tak nak ikut apa yang Allah suruh.

Kalau nak fikir dari segi logiknya, orang macam ni boleh digolongkan seperti melepaskan anjing tersepit..manusia yang tidak mengenang budi..

Allah minta kita kenang budi Dia ke? Owh..semestinya tidak..Tapi setiap apa kurniaan Allah,Dia nak menguji kita adakah kita hambaNya yang sebenar-benarnya hamba...kita memang hamba..tapi hamba yang taat atau hamba yang fasiq?

Sampai sekarang sy masih belum mendapat jawapan kenapa manusia xnak patuh pada suruhan Allah.. Saya akui, kita manusia memang tidak terlepas dari buat salah...tapi sejauh mana kita berusaha untuk memelihara diri dari buat salah..menahan diri dari apa yang Allah larang...

Tapi saya boleh katakan disini.." kalau xnak ikut apa Allah suruh..boleh!! tapi dengan syarat..."

1) Siapa yang xnak pakai tudung, boleh..tapi jangan guna kepala dan rambut yang Allah bagi..pergi cari kat mana-mana kedai yang menjual kepala dan rambut palsu, kemudian pakai barang yang kita beli dengan duit sendiri..

2) Siapa nak pergi dating, pergilah..potong kaki dan tangan yang Allah bagi..kalau tak ada duit nak beli kaki dan tangan palsu, pergi sewa kat kedai menjual barangan palsu..kaki dan tangan Allah bagi bukan untuk ke tempat-tempat maksiat, bukan untuk pegang mereka yang bukan mahram..

3)Siapa nak menyanyi, nak berhibur.. berhiburlah..Islam xmenghalang kita untuk berhibur..tapi jangan sampai membuatkan orang lain lalai. Bagi yang perempuan, suara menjadi aurat bila dialunkan sehingga menarik perhatian orang lain...tapi dah ramai yang tahu pasal nii.tapi still juga menyanyi, menjerit, melompat sampai lupa dunia...ok! kalau nak juga macam tu, boleh sangat2..tapi jangan guna suara yang Allah bagi..betulkah ucapan alhamdulillah ketika menang dalam akademi fantasia itu syukur kita pada Allah..Orang bersyukur pada Allah menggunakan setiap pemberian yang Allah kurniakan untuk tunduk dan patuh pada perintah Allah. Dia menggunakan suara untuk mengajak manusia lain sama-sama tunduk pada Allah..bukan melalaikan manusia dari mengingati Allah..Nyanyi kat akademi fantasia, sebut nama Allah ke? ajak manusia bertaubat pada Allah?

Banyak lagi bila kita fikirkan amalan2, budaya2 masyarakat sekarang..
Apa yang saya cuba kongsikan bukan pandangan sinis kepada saudara saudari..saya serius untuk menyampaikan kebenaran..

Allah janjikan ganjaran yang tidak terhitung, kepada hambaNya yang patuh pada suruhanNya..ganjaran Allah tak ada kat dunia ni..hartawan manapun xboleh nak bagi..jadi mana mungkin ganjaran yang sebesar ini Allah akan bagi sebegitu senang kepada kita..pastilah di sana ada ujian-ujian yang menghalang untuk menapis, siapakah hamabaNya yang sebenar-benarnya hamba.

Antara syarat untuk buat maksiat:
1. Jangan guna nikmat pemberian Allah
2. Cari tempat yang Allah xnampak
3. Apabila malaikat Izrail datang untuk mengambil nyawa, katakan padanya: sebentar,izinkan saya bertaubat dahulu
4. Apabila malaikat Malik hendak membawa ke neraka, katakan padanya: ampunkan saya

Jika syarat-syarat boleh dipenuhi, buatlah maksiat..

~ MARI BERTAUBAT ~

No comments:

Post a Comment